سیستم آموزش دوگانه

مقدمه

اشتغال یکی از شاخص های مهم اقتصاد کلان است که برای دولت، بنگاه های اقتصادی و جامعه به عنوان یک عامل اقتصادی حائز اهمیت فراوان می باشد.
جوانان پس از پايان تحصیل راه هاى زيادى براى ورود به بازار کار و يادگيرى شغل مورد نظر خود دارند. يكى از اين روش هاى مدرن و كارآمد، آموزش شغلى در سيستم دوگانه يا دوآل است تا از این روش امکان پرورش استعداد و پیشرفت آینده شغلی مورد علاقه خود را فراهم آورند.
نيروى متخصص كارآمد مي تواند متضمن كيفيت بالاى توليد در يك كشور باشد. يك سيستم آموزش تقاضا محور باعث صرفه جويى در هزينه ها و بهره ورى لازم در مقایسه با سيستم آموزش عرضه محور می گردد. آموزش صحيح مشاغل منطبق نياز روز جامعه بويژه صنعت را مي توان به عنوان يك فاكتور اصلى در توسعه اقتصادي محسوب نماييم.
سيستم آموزش شغلى دوگانه آلمان با تجربه اى بيش از 100 سال، يكى از كامل ترين و موثرترين سيستم هاى آموزش شغلى در دنيا است. استفاده از تجربيات و  ايجاد عناصر مهم و كليدى آن در سيستم آموزش شغلى ايران مي تواند باعث بهينه كردن آموزش مشاغل، كارآمدى، بهره وری، تشويق و ترغيب كارآموزان و بنگاه هاى اقتصادى گردد و در نتیجه بازدهى آموزش مشاغل را در سطح جامعه افزايش دهد. 
كشور آلمان رمز موفقيت اقتصادى خود را در داشتن نيروي متخصص با بازدهي بالا در مشاغل مختلف و آموزش كامل ومدرن نيروى متخصص مي داند كه باعث كسب كمترين نرخ بيكارى در افراد زير 25 سال در كل اروپا شده است و علت آن هم داشتن يك سيستم آموزش شغلى دوگانه براي جوانان و متقاضيان آموزش هاى شغلى است.
اتاق هاي بازرگاني با ارتباط مستقيم و عملي خود با بنگاه هاي اقتصادي در امور آموزش شغلي مورد نياز آن ها و انتقال سريع به دولت و مراكز آموزشي، موجبات تسريع در امر آموزش شغلي و اهداف آموزشىِ بنگاه هاى اقتصادى را فراهم می آورند.

سیستم آموزش دوگانه آلمان چیست؟

این سیستم آموزشی به این علت آموزش دو گانه خوانده می شود که بر دو پایه بنیان شده است، آموزش عملیِ حرفه در محیط واقعی کار (کارخانه، کارگاه، آزمایشگاه، شرکت و ... ) و آموزش تئوریِ حرفه در مدارس فنی و حرفه ای. جوانان پس از اتمام مدرسه به صورت موازی آموزش می بینند و در این سیستم آموزشی این فرصت استثنایی را دارند که 3 الی 4 روز در هفته در محیط واقعی کار آموزش ببینند و در کنار آن، 1 الی 2 روز در هفته در مدارس آموزشِ تئوری مربوطه را فراگیرند. محتوای دروس فنی و تئـوری کاملا بر هم منطبق هستند و در چهارچوب سیاست های آموزش فنی و حرفه ای تنظیم می شوند و در نهایت پس از برگزاری امتحانات نهایی ، مدرک اعطا شده به کارآموزان، مورد تایید دولت، اقتصاد و جامعه است. کارفرمایان چون به طور مستقیم درگیر آموزش کارآموز هستند همواره نیروی کار کافی در اختیار دارند و مهم تر از آن محتوای دوره آموزشی را تا حدودی با توجه به نیازهای شرکت خود تعیین می کنند .
Image
سازوکار دقیق آموزش دوگانه بدین صورت است که جوانان قبل از شروع به تحصیل یکی از 330 رشته تحصیلی معتبر را انتخاب می کنند. بنگاه های اقتصادی نیز ظرفیت خود را برای پذیرش کارآموز اعلام می کنند و جوانان جویای کار بعد از بررسی، از بنگاه مورد نظر تقاضای دوره آموزشی کرده و در صورت رضایت کارفرما، میان آنها قرارداد منعقد می شود. این قرارداد شامل طول دوره آموزشی، محتوای آموزشی مطابق جدول زمانبندی، کمک هزینه تحصیل ( حقوق کارآموز) ، حق مرخصی و ... می باشد. بخش عمده مفاد این قرارداد طبق چهارچوب قوانین رسمی دولت تعیین می شوند. این چهارچوب توسط قانون گذار آلمانی که سرمایه گذاری، نظارت و بررسی مدارس فنی و حرفه ای عمومی را برعهده دارد تعریف می شود. قانون آموزش فنی و حرفه ای همه مواردی را که قبلا در قانون دولت آلمـان تعریف شده اند را پوشش می دهد.

وظایف موسسات و دیگر نهاد ها در آمــوزش دوگـانــه

Image
Image

مزیت‌های سیستم آموزش دوگانه در آلمان

کارآموزان، بنگاه های اقتصادی، تشکل های تخصصی، اتاق بازرگانی و و دولت عناصر اصلی این سیستم آموزشی هستند. در ادامه به بررسی مزیت های این سیستم آموزشی برای هر عنصر به صورت جداگانه پرداخته می شود.

کارآموزان

کارآموزان از سن 15 سالگی می توانند حرفه مورد علاقه خود را انتخاب و وارد بازار کار شوند. از مهم ترین مزیت های این سیستم برای کارآموزان رسیدن به استقلال مالی و کسب درآمد از سنین پایین است. هم چنین آن ها می توانند مستقیما وارد حرفه مورد علاقه خود شوند و ضمن یافتن جایگاه مناسب اجتماعی به امنیت شغلی در آینده نیز برسند. هم چنین این سیستم آموزشی برای کارآموزانی که علاقه به ادامه تحصیل و تحصیلات دانشگاهی ندارند نیـز امکان کاریابی، کسب مهارت و در نتیجه درآمدزایی می دهد.

Image

سازمان فنی و حرفه ای ( دولت )

یکی از مهم ترین وظایف دولت در عرصه ی اقتصادی کاهش میزان بیکاری و در نتیجه کم کردن فقر عمومی در جامعه است. در آلمان با توجه به اینکه برنامه های آموزشی منطبق با نیاز صنعت به روز رسانی می شوند، سیستم آموزش شغلی دوگانه بستری مناسب برای بهبود وضعیت اقتصادی و امنیت اجتماعی فراهم می کند. دولت آلمان سیستم آموزش شغلی دوگانه را در کنار نهاد و سازمان های وابسته و همچنین از طریق بخش های خصوصی از جمله بنیاد آموزش و مهارت (SBH) درکشور اجرا می کند .


Image

بنگاه های اقتصادی

بنگاه های اقتصادی عمدتا به دنبال نیروهای با انگیزه و جوان هستند بنابراین با آموزش و تربیت آن ها می توانند نیروی متخصص، خلاق و نوآور مورد نیاز خود را با هزینه ای کم تامین کنند. در آلمان استفاده از سیستم آموزش دوگانه به عنوان هزینه در نظر گرفته نمی شود، چراکه هزینه هایی که صرف آموزش کارآموز می گردد منجر به بهره وری نیرو شده و طبق آخرین آمار 67 درصد هزینه ها به بنگاه اقتصادی بر میگردد.




Image

بررسی سیستم آموزش شغلی ایران

در ایران به علت نبود همکاری نظام مند بین اتاق های بازرگانی و سازمان فنی و حرفه ای و هم چنین سازمان فنی و حرفه ای با بنگاه های اقتصادی آموزش های شغلی به جای تقاضا محور بودن عمدتا عرضـه محور هستند. این در صورتی است که در آلمان از وظایف اتاق بازرگانی حمایت از کسب و کار اعضا، حمایت قانونی و مشاوره ای و هم چنین حمایت آموزش شغلی می باشد و با ارتباط نزدیک سه ارگانِ اتاق بازرگانی، مدارس آموزش حرفه ای و بنگاه های اقتصادی برنامه های آموزشی تهیه و تدوین می شوند.
عدم به روز رسانی مشاغل و محتوای آموزشی مربوطه مطابق با نیاز صنعت، عدم ترغیب و اطلاع رسانی صحیح به دانش آموزان در انتخاب مشاغل و عدم اقبال عموم به مشاغل فنی حرفه ای از عمده مشکلات سیستم آموزشی در ایران به شمار می روند. به عبارت دیگر نداشتن جایگاه مناسب مشاغل فنی و حرفه ای از نظر درآمد، آینده کاری، بیمه و ... باعث شده است که عمدتا مدرک گرایی عامل شرکت افراد در کلاس های آموزشی فنی و حرفه ای باشد.
Image
logo-white.png
اشتغال یکی از شاخص های مهم اقتصاد کلان است که برای دولت، بنگاه های اقتصادی و جامعه به عنوان یک عامل اقتصادی حائز اهمیت فراوان می باشد.
BMZ.png

اطلاعات

عضویت در خبرنامه

در جریان آخرین خبرهای ما قرار بگیرید

© All Rights Reserved | bbpiran 2019

Search